MYTE 7: Æg: Fremmer æg forekomsten af åreforkalkning ?

Trods enkeltstående befolkningsundersøgelsers resultater viser den samlede evidens, at æg er sunde, og at æggespisning ikke bidrager til hjertekarsygdom.

 

 

Advarsler baseret på dårlig forskning

Når man ser tilbage på årtiers kostråd der advarer mod fødevarer, som forbrugerne elsker, så er der heldigvis gode nyheder. Listen over fødevarer, hvor ny forskning har tvunget os til at trække advarslerne tilbage er voksende: Chokolade, ost, kaffe, moderat forbrug af øl og vin, men også æg. Desværre har kostråd ofte været baseret på antagelser og forudsigelser baseret på enkelte næringsstoffer som kolesterol og mættet fedt. Det er 70 år siden, at Keys ‘Seven Countries Study undersøgte sammenhængen mellem kost og hjerte-karsygdom hos mænd fra forskellige befolkninger verden over, og fandt en positiv sammenhæng mellem indtagelsen af kolesterol fra kosten og forekomsten af ​​hjerte-kar-sygdomme. Undersøgelsens tværsnitskarakter anses for at være mangelfuld i nutidens standarder, men dens konklusion om, at kolesterol fra kosten øger kolesterol i blodet, hvilket igen øger risikoen for hjerte-kar-sygdomme, og at det daglige indtag af kolesterol bør begrænses til 300 mg / dag, har påvirket kostvejledningen siden. Mængden af ​​kolesterol i et æg er 200-250 mg, så det er nemt at spise for meget. Heldigvis kan vi i dag konkludere, at der ikke er videnskabelige grunde til at begrænse kostindtaget af kolesterol og æg, og sundhedsmyndighederne verden over har konkluderet, at der ikke er belæg for at begrænse indtaget af æg.

Æg er rig på en række vigtige næringsstoffer

Æg er faktisk en meget næringsrig fødevare, der indeholder en bred vifte af vigtige næringsstoffer, herunder protein, D-vitamin, jod, selen, jern, folat og langkædede n-3 fedtsyrer, der kun er tilgængelige i få andre fødevarer. Desuden er æg den vigtigste kilde til cholin og lutein som er vigtige for at bevare et godt syn. De fleste af disse næringsstoffer er til stede i æggeblommen, og et helt æg indeholder alle de næringsstoffer, der er nødvendige for at omdanne en enkelt celle til en komplet kylling.

Æg frikendt af ny forskning

At æg er frikendt skyldes, at et voksende antal befolkningsstudier har sat spørgsmålstegn ved sammenhængen mellem kolesterol fra kosten, som fra æg, og blodets kolesterol-niveauer. I de nyere studier af høj kvalitet finder man ingen sammenhæng mellem indtag af æg og risiko for hjerte-kar-sygdom. Og den svage mistanke om at æg ikke er godt for diabetikere er også aflivet. Lodtrækningsstudier, hvor patienter er sat til enten at spise flere æg dagligt eller ingen æg, har vist gavnlige virkninger på vægt og markører for diabetes og hjerte-kar-sygdomme. Æg hæver det gode HDL-kolesterol, og påvirker LDL-kolesterol til at mindre tilbøjelig til at fremme åreforkalkning.

Et nyt stort amerikansk befolkningsstudie der fandt en svag sammenhæng mellem æg og dødelighed har netop trukket store overskrifter i medierne verden rundt. I studiet indgik næsten 30 000 personer, som er blevet fulgt i gennemsnit i 17,5 år, hvorunder nye tilfælde hjertekarsygdom samt dødelighed blev registreret. Indtagelse af kolesterol fra kosten, herunder indtagelse af æg, var forbundet med øget risiko, og forfatterne vurderede, at for hvert ekstra halvt æg, som man indtog daglig, voksede risikoen for hjertekarsygdom med 6%. Men ét nyt befolkningsstudie, men en lang række svagheder, bør ikke ændre på vores positive syn på æg. Studiet har nemlig kun vurderet kost og livsstil én gang, og så fuldt personerne i 17,5 år uden at have informationer om ændringer i kost og andre forhold af betydning. Man finder ingen øget risiko for iskæmisk hjertesygdom, men derimod øget ikke-kardiovaskulær mortalitet. Disse fund, samt manglen på biologiske mekanismer, som kan sandsynliggøre at disse sammenhænge er kausale, styrker mistanken om at et højt indtag af æg ikke er en aktør, men snarere en markør for en usund livsstil. Det understøttes af, at det stort set kun er i USA at man i befolkningsstudier kan finde disse sammenhænge, mens man i Europa ikke finder dem. Så der en lille gruppe amerikanske æggespisere, som har en dårlig livsstil, som øger deres dødelighed, men det er jo ikke æggenes skyld.

Slut med omeletter uden blomme

For så vidt angår personer med type 2-diabetes, viser nyere undersøgelser af høj kvalitet, at der ikke er behov for bekymring, forudsat at æg spises som led i en sund varieret kost. Så på trods af æggets høje indhold af kolesterol og mættet fedt fra æggeblommen, så er der ingen grund til at spise omeletter uden blommen.

 

References

  1. Kanter MM, Kris-Etherton PM, Fernandez ML, Vickers KC, Katz DL. Exploring the factors that affect blood cholesterol and heart disease risk: is dietary cholesterol as bad for you as history leads us to believe? Adv Nutr 2012;3:711-7.
  2. Tran NL, Barraj LM, Heilman JM, Scrafford CG. Egg consumption and cardiovascular disease among diabetic individuals: a systematic review of the literature. Diabetes Metab Syndr Obes 2014;7:121-37.
  3. Shin JY, Xun P, Nakamura Y, He K. Egg consumption in relation to risk of cardiovascular disease and diabetes: a systematic review and meta-analysis. Am J Clin Nutr 2013;98:146-59.
  4. Rong Y, Chen L, Zhu T, Song Y, Yu M, Shan Z, Sands A, Hu FB, Liu L. Egg consumption and risk of coronary heart disease and stroke: dose-response meta-analysis of prospective cohort studies. BMJ 2013;346:e8539.
  5. Li Y, Zhou C, Zhou X, Li L. Egg consumption and risk of cardiovascular diseases and diabetes: a meta-analysis. Atherosclerosis 2013;229:524-30.
  6. Geiker NRW, Larsen ML, Dyerberg J, Stender S, Astrup A. Egg consumption, cardiovascular diseases and type 2 diabetes. Eur J Clin Nutr 2018;72:44-56.
  7. Nicklas TA, O’Neil CE, Fulgoni VL 3rd. Differing statistical approaches affect the relation between egg consumption, adiposity, and cardiovascular risk factors in adults. J Nutr 2015;145:170S-6S.
  8. Fuller NR, Caterson ID, Sainsbury A, Denyer G, Fong M, Gerofi J, Baqleh K, Williams KH, Lau NS, Markovic TP. The effect of a high-egg diet on cardiovascular risk factors in people with type 2 diabetes: the Diabetes and Egg (DIABEGG) study-a 3-mo randomized controlled trial. Am J Clin Nutr 2015;101:705-13
  9. Astrup A. Goodbye to the egg-white omelet-welcome back to the whole-egg omelet. Am J Clin Nutr. 2018;107(6):853-854.
  10. Zhong vW, van Horn L, Cornelis MC et al. Association of dietary cholestereol or egg consumption with incident cardiovascular disease and mortality. JAMA 2019;321:1081-95.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *